torsdag 2. desember 2010

universalstilling

Etter et 6 måneders langt opphold er jeg endelig tilbake på yoga. I første omgang kun som deltaker. Jeg var veldig spent på hvordan dette skulle gå, og om det gikk i det hele tatt. Ville jeg klare å ha kontakt med bekkenbunnen i en del av de mer krevende øvelsene?

Til min store overraskelse var jeg nesten like myk i kroppen, balansen var også på plass. Det som viste seg å være den vanskeligste øvelsen; ryggvridning!

Universalstillingen var tung og jeg kjente at ryggen var stivnet. Så nå har jeg som mål å "vri meg opp" hver kveld.

Shava Udarakarshanasana: Universalstillingen
Universalstillingen er en stilling som brukes for å roe ned kroppen. Den lindrer spenninger og stress i nakke, skuldre, langs ryggraden og i korsryggen.

Kom inn i stillingen ved å føre høyre arm i rett linje ut fra skulderen med håndflaten vendt opp, på et innpust. Blikket følger hånden. På utpust legger du høyre kne over venstre hofte. Forsøk å la skuldrene ligge i gulvet og før kneet så langt ned mot gulvet som du klarer og pust 4 dype og lange innpust og utpust, eller lenger om du vil.

Universalstillingen

tekst og bilde er hentet fra Yogaliv

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar