tirsdag 30. november 2010

Hvordan står det til med forholdet?

Hvis du nå tenker hvilket forhold, bør du lese videre. Det forholdet jeg ønsker å minne deg på er selvsagt kjæresteforholdet til ektemannen eller samboeren, hvis du fremdeles har noen.. Det er ikke bare kroppen som kan trenge trening men også det å leve sammen må øves på.

Da vi hadde dåp for sønnen vår var det ett annet barn på som også skulle døpes. Hun var 10 måneder gammel og ble fulgt av mamma, mormor og tante.Litt utradisjonelt at det ikke var en eneste mann til stede,men hva vet vel jeg om deres familieplanlegging. Poenget mitt er at det ikke er det minste rart om ditt forhold skulle skrante nå.

Jeg og min kjære var på samlivskurs sist uke og takk g. for at vi fikk være med på "Godt samliv". Muligens har du sett plakaten på helsestasjonen? På forhånd leste jeg om småbarnsperioden og at speseilt barseltiden er beintøff for ethvert forhold.
Etter å ha tilbragt to kvelder med 8 andre par så har både typen og jeg fått mange tips og ikke minst motet tilbake!

Ett av temaene var at Tid, Søvn og Seksualitet utfordres. Når det gjelder Tid delte kurslederen opp i Egentid- når du gjør ting du liker uten mann og barn. Partid- tid som dere har satt av til dere to og gjøre kjekke ting sammen, gjerne med barnevakt. Familietid alle sammen.
På Godt Samliv er bebisene hjemme, det er ikke samtaleterapi men undervisning pluss en del oppgaver for deg og partneren.

Vi var de med yngst baby på 4 måneder, andre med barn opp til 1 år. Det kan ta litt tid for at din helsestasjon arrangerer kurs så det er bare å melde seg på. Dessverre kunne jeg lese forelden at Regjeringen kutter i dette tilbudet. Det er nemlig Staten som sponser så det er gratis at vi blir snillere mot hverandre og forhåpentligvis bedre foreldre. På grunn av få kursdeltagere i fjor blir det kanskje kutt i dette tilbudet til fremtidige førstegangsforeldre- så få ut fingeren!

Skulle dere ha behov for mer akutt hjelp:
  • Livskrisehjelpen v/ Bergen Legevakt tel. 55568754
eller for kurs og samtale kontakt
Familierådgivingskontorene der du bor f.eks:
  • Bjørgvin Familierådgiviningskontor tel. 55310542
  • Sjelesorgsenteret Haraldsplass tel. 55979616


En humoristisk vri (sett med dagens øyne) på hvordan få et lykkelig samliv er å lese i heimkunnskapsboken fra 1950.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar