tirsdag 23. november 2010

Øvelser for fin rygg

Ved siste besøk på helsestasjonen ble jeg overrasket over "kjeft" fra helsesøster. Beskjeden lød at babyen min ikke var sterk i ryggen. Jeg er visst nødt til å la han ligge oftere på magen.
Jeg skal innrømme at min egen trening har vært ikke-eksisterende de siste månedene og det kjenner jeg! Er det en tid i livet hvor jeg virkelig burde være sterk i mage og rygg så er det jo nå. På hytteturen til fjells lånte jeg likegodt svigermors yogamatte og begynte opptreningen av knøttet og meg selv.
Hvis du, i likhet med meg, har et barn som ikke lar deg være på egengånd en halvtimes tid, kan dette lille rygg-programmet på ca. 7 minutter gjøre susen. Øvelsene skal utføres rolig, slik får vi figuren og ikke minst kontrollen over kroppen tilbake.

STRAM OPP
Plasser bebisen ved siden av eller ansikt til ansikt.
Denne ryggøvelsen har du kanskje gjort før?

  1. Armene kan ligge inntil beina og jeg anbefaler at du starter med beina i gulvet.
  2. Overkroppen løfter du rolig og kontrollert av matten. 
  3. Kjenn at du forsøker å forlenge ryggsøylen. 
  4. Hvis du er lur (ikke som meg på bildet) se ned i matten, så sparer du nakken.
  5. Varier med å leke deg med armene, ut til siden, svøm eller fly fremover. 
  6. Øvelsen blir straks tyngre når du strammer "alt" dvs. bein, rumpe, armer og mage eller avanser med å løfte beina.
  7. Gjenta 3 x 8 repetisjoner.
STRAM OPP

RULL OPP OG NED
I denne øvelsen kan du ha barnet ved siden av eller mellom beina.
"En balansert og stram kropp får vi først når vi er sterke i Senter" sier herr Pilates.
Andre navn på mage og ryggmusklene er Core og Kjernemuskler.
Rull opp- ned øvelsen er først og fremst en mageøvelse, men er super for å myke opp en stiv rygg. 
  1. Når du er klar, press brystkassen fremover og haken innover, slik blir ryggen rett og fin. 
  2. Neste skritt er å krølle deg sammen som en ball. Her er det fint å snakke med bebisen mellom beina dine. 
  3. Du kan ha et godt tak i lårene, slik får du litt hjelp når du skal opp til rett rygg igjen.
  4. Ønsker du en tyngre øvelse? Da kan du rulle deg lenger ned mot matten. Når du slipper taket i beina blir det mer krevende, men min erfaring er at da blir teknikken dårligere.
  5. Klarer du å gjenta denne 8 ganger, det er lov med pauser!
RULL OPP ...
... OG NED


RYGGVRIDNING
Babyen kan du plassere på matten eller i fanget.

  1. Sitt på knærne/ skredderstilling og rett deg opp i ryggen. Målet er å vri ryggsøylen, det kan hjelpe og forestille seg et vått håndkle som du skal vri vannet ut av, men du skal bruke mage- og ryggmuskler. Kjennes det som det ikke er mulig å komme lenger i vridningen? 
  2. Snu deg forsiktig tilbake til startstilling og gjenta 6 ganger på hver side om tiden tillater det!

Ryggvridning er mye brukt i Pilates- og Yoga og er en kanon styrkeøvelse.
Jeg anbefaler at du prøver å puste som vanlig.


RYGGVRIDNING


Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar